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  • 22Jul

    Calls for 51 remaining countries with such "travel restrictions" to take action towards their removal

    VIENNA, 20 July 2010 - UNAIDS Executive Director Michel Sidibé applauded today the leadership displayed by China, Namibia and the United States of America to lift their travel restrictions for people living with HIV, while calling for similar action in all countries that continue to employ such discriminatory measures.

    Namibia is the most recent of the three countries to remove HIV-related restrictions on entry, stay and residence.  Its reforms – which took effect on 1 July – also remove such restrictions against people living with other contagious diseases.  "Namibia is very pleased to lift travel restrictions,” said Hon. Richard Kamwi, the Namibian Minister of Health, speaking at a press conference at the International AIDS Conference in Vienna. “With this move we have formally removed this discrimination. There is no way we will make headway without people living with HIV playing a vital role."

    Mr Sidibé underlined that restrictions that limit mobility and migration based on HIV-positive status violate human rights. There is no evidence that such restrictions prevent HIV transmission or protect public health. Furthermore, HIV-related travel restrictions have no economic justification, as people living with HIV can lead long and productive working lives.  "Travel restrictions for people living with HIV serve no purpose other than to fuel stigma and discrimination," said Mr Sidibé. "I urge all other countries with such restrictions to remove them.

    Last year, President Obama announced that the United States would lift its long-standing HIV-related travel restrictions, overturning a policy that had been in place since 1987. "The lifting of the HIV-specific U.S. entry ban is a sign of a renewed commitment to global health," said Dr. Howard K. Koh, Assistant Secretary for Health, U.S. Department of Health and Human Services.  "With this announcement, the U.S. looks forward to hosting the 2012 International AIDS Conference in Washington, DC."

    Restricting the mobility of people living with HIV is one example of the many forms of laws, policies and practices that undermine the AIDS response.  A new document launched at this week's Vienna conference by UNAIDS, the Global Network of People Living with HIV (GNP+), the International Harm Reduction Association, the International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association (ILGA), and the International Planned Parenthood Federation (IPPF) provides a broad "snapshot" of the legal environment related to HIV. Titled "Making the law work for the HIV response," the matrix covers over 190 countries, territories and entities, detailing whether or not a country has certain types of protective or punitive laws which either support or block the attainment of universal access to HIV prevention, treatment, care and support.  

    "It is incomprehensible that HIV-related entry and residency restrictions still exist in these times," says Mr Kevin Moody, International Coordinator and CEO of GNP+. "These restrictions are blatant violations of human rights, stimulating stigma and discrimination and actually hurting the response to the HIV epidemic."

    International AIDS Conferences and meetings have had a major influence on the reversal of HIV-specific entry and residence restrictions in recent years.  The International AIDS Society will not sponsor major HIV and AIDS-focused conferences or events in a country with HIV entry restrictions.

    "I'm proud of the role International AIDS Conferences and other international fora continue to play in advancing the removal of these and other laws that are counter to public health and human rights principles," said Dr Julio Montaner, President of the International AIDS Society. "HIV-specific laws and regulations on entry and residence are both overly intrusive and ineffective public health policy."

    After the removal of Namibia's restrictions, UNAIDS counts 51 countries, territories, and areas that continue to impose some form of restriction on the entry, stay and residence of people living with HIV. These include restrictions that completely ban entry of HIV-positive people for any reason or length of stay; ban short stays, for example for tourism; or prevent longer stays, such as immigration, migrant work, asylum, study, international employment, or consular service.

    In July 2008, United Nations Secretary-General Ban Ki-moon reiterated the long-standing United Nations call for the elimination of HIV-related restrictions on entry, stay and residence. UNAIDS is closely monitoring which countries continue to employ them and has designated 2010 as the "year of equal freedom of movement for all."

    Press Release from UNAIDS – 20 July 2010

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  • 08Jul

    GENEVA, 8 July 2010 - UNAIDS applauds the decision by the Government of Namibia to lift its travel restrictions for people living with HIV and align the country's legislation with international public health standards. The reforms - which took effect on 1 July - also remove entry restrictions against people living with other contagious diseases.

    Restrictions that limit movement based on HIV-positive status only are discriminatory and violate human rights. There is no evidence that such restrictions prevent HIV transmission or protect public health. Furthermore, HIV-related travel restrictions have no economic justification, as people living with HIV can lead long and productive working lives.

    "I am heartened by this announcement in Namibia" said Michel Sidibé, UNAIDS Executive Director. "HIV-related travel restrictions serve no purpose and hamper the global AIDS response."

    UNAIDS advocates for an individual’s right to freedom of movement - regardless of HIV status.

    After the removal of Namibia's restrictions, UNAIDS counts 51 countries, territories, and areas that continue to impose some form of restriction on the entry, stay and residence of people living with HIV based on their HIV status; 5 countries deny visas even for short-term stays; 22 countries deport individuals once their HIV-positive status is discovered.

    The United States of America and China removed long-standing HIV-related travel restrictions earlier this year. Several other countries, including the Ukraine, have pledged to take steps to remove such restrictions.

    Press Statement from UNAIDS – 08 July 2010

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  • 18Jun

    Die iranische Flüchtlingsorganisation für homosexuelle Menschen (IRQR) erhielt vor kurzem einen Bericht aus dem Iran, nach dem es drei weitere mögliche Todesurteile gegen Homosexuelle geben soll. Weiter wurde mitgeteilt, dass ein Mann 74 Peitschenhiebe wegen homosexueller Handlungen erhielt und ein 23jähriger bisexueller Mann von iranischen Sicherheitskräften ermordert wurde.

    IRQR beauftragte seinen Vertreter in der iranischen Stadt Sari (der Hauptstadt der nördlich iranischen Provinz Mazandaran) an mehr Informationen zu gelangen. Hier ist sein Bericht:

    Reza (23) und Alireza (28) sind zwei Freunde, die in einem kleinen gemieteten Apartment in Sari zusammen leben. Alireza arbeitet in dem Immobilienbüro seines Vaters. Reza führt den Haushalt und aufgrund seines weiblichen Verhaltens kommt es zu homophoben Kommentaren der Nachbarn. Auch die Familien der Männer akzeptierten nicht deren Sexuallität und ihre konsequente Entscheidung, als Paar zusammenleben zu wollen.

    Am 27. Mai 2010 wurden Reza und Alireza von iranischen Sicherheitskräften in ihrer Wohnung überfallen und zusammen mit einigen Gästen, die sie besuchten, verhaftet. Ihre Computer und weitere persönliche Gegenstände wurden als Beweismittel beschlagnahmt. Ein paar Tage später wurden die Gäste von den Sicherheitskräften wieder frei gelassen nachdem sie dazu gezwungen wurden zu bezeugen, dass Reza und Alireza ein Liebespaar sind. Sie gaben weiter an, dass sie während der Haft Gerüchte hörten, dass die Polizei aufgrund der Beschwerde der Familien der beiden Männer die Verhaftung vorgenommen habe.

    Rezi und Alireza wurden vor das Revolutionsgericht in Sari gebracht. Welchen Urteilsspruch sie erhalten haben, konnte nicht in Erfahrung gebracht werden. Aber es gibt eine Vielzahl von Gerüchten, nach denen die Beiden zum Tode verurteilt wurden.

    Ebenfalls in Sari wurde im Mai 2010 der 40jährige bekannte Geschäftsmann Hamid wegen eines sexuellen Verhältnisses zu einem 17jährigen Mann verhaftet. Zu der Festnahme kam es, nachdem die Polizei von der Ehefrau des Geschäftsmannes gerufen wurde.

    Hamid erhielt 74 Peitschenhiebe. Auch hier gibt es Berichte, dass er ebenfalls zum Tode verurteilt wurde. Diese Berichte konnten aber bislang nicht bestätigt werden. Über den 17jährigen Mann gibt es keinerlei Hinweise.

    Amir Hossein (23), von dem seine Freunde in Sari wussten, dass er bisexuell war, wurde während eines Abendessens mit seiner Freundin von Sicherheitskräften verhaftet. In der Haft wurde er von iranischen Sicherheitskräften zu Tode geprügelt.

    IRQR verurteilt Verhaftung, Folter und Mord von Homosexuellen durch die iranischen Sicherheitskräfte als eine Verletzung der international anerkannten Menschenrechte und fordert die iranische Regierung auf, diese Menschenrechtsverletzungen sofort zu stoppen. IRQR bittet auch internationale Organisationen, insbesondere Amnesty International und Human Rights Watch um Unterstützung bei der weiteren Untersuchung der oben beschriebenen Fälle.

    Quelle: E-Mail der IRQR vom 18. Juni 2010 – aus dem englischen Original übersetzt

    Den Originalbericht in englischer Sprache erreicht Ihr unter dem folgenden Link:

    http://www.irqr.net/English/244.htm 

    Den Originalbericht in persischer Sprache erreicht Ihr unter dem folgenden Link:

    http://www.irqr.net/Persian/090.htm 

    Zu dem Thema empfehle ich Euch auch die folgenden Artikel:

    20. Januar 2010 – World Report von Human Rights Watch: Menschenrechtsverteidiger Ziel von Angriffen 

    12. November 2009 – HIV und Aids im Iran - Hinrichtung schwuler Männer 

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  • 01Jun

    Announcement comes after UN Secretary-General Ban Ki-moon meets with President Bingu Wa Mutharika

    GENEVA, 29 May 2010 - Calling the pardon "courageous" United Nations Secretary-General Ban Ki-moon also called on legislators to change the nation's laws on homosexuality. Saying "this outdated penal code should be reformed wherever it may exist."

    "We thank the President of Malawi for his humanitarian actions and the United Nations Secretary-General for his unwavering commitment to end laws that hamper the AIDS response including laws that criminalize consensual adult sexual behavior," said Mr Michel Sidibé, UNAIDS executive director. "This is a victory for the voiceless and for people on the margins of society."

    The Executive Directors of UNAIDS and the Global Fund met with President Mutharika earlier this week and also expressed their concern over the conviction of the two men in Malawi who were sentenced to 14 years in prison with hard labour for "indecent practices between males" and "unnatural offenses." They discussed with President Mutharika the health, societal, cultural and human rights ramifications of this case, which has attracted international attention.

    "We applaud this decision. It is particularly important that it comes in Malawi, a country so dedicated to the AIDS response," said Prof Michel Kazatchkine, executive director of the Global Fund for AIDS, TB and Malaria. "All vulnerable groups need support if we are to overcome this pandemic."

    UNAIDS and the Global Fund consider the criminalization of individuals based on their sexual orientation as a setback for human rights that threatens public health gains in the AIDS response. Criminalizing sexual behaviour drives people who engage in same-sex relations underground and hampers HIV-related programmes aimed at addressing their needs.

    More than 80 countries have legislation prohibiting same-sex behaviour. UNAIDS urges all governments to ensure full respect for the human rights of men who have sex with men, lesbians and transgendered people through repealing such laws.

    UNAIDS

    Leveraging the AIDS response, UNAIDS works to build political action and to promote the rights all of people for better results for global health and development. Globally, it sets policy and is the source of HIV-related data. In countries, UNAIDS brings together the resources of the UNAIDS Secretariat and 10 UN system organizations for coordinated and accountable efforts to unite the world against AIDS.

    Information on the work of UNAIDS is available at www.unaids.org

    The Global Fund

    The Global Fund is a unique global public/private partnership dedicated to attracting and disbursing additional resources to prevent and treat HIV/AIDS, tuberculosis and malaria. This partnership between governments, civil society, the private sector and affected communities represents a new approach to international health financing. The Global Fund works in close collaboration with other bilateral and multilateral organizations to supplement existing efforts dealing with the three diseases.

    Since its creation in 2002, the Global Fund has become the dominant financier of programs to fight AIDS, tuberculosis and malaria, with approved funding of US$ 19.2 billion for more than 600 programs in 144 countries. To date, programs supported by the Global Fund have saved 4.9 million lives through providing AIDS treatment for 2.5 million people, antituberculosis treatment for 6 million people and the distribution of 104 million insecticidetreated bed nets for the prevention of malaria.

    Information on the work of the Global Fund is available at www.theglobalfund.org

    Press Statement from UNAIDS and The Global Fund – 29 May 2010

    Zu dem Thema empfehle ich Euch auch die folgenden Artikel:

    27. Mai 2010 – UNAIDS äußert ernste Besorgnis über Urteil in Malawi

    27. Mai 2010 – UNAIDS expresses serious concern over ruling in Malawi

    26. Mai 2010 – UNAIDS and the Global Fund meet with Chair of the African Union

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  • 01Jun

    Viele Patienten sind im Rahmen ihrer Behandlung auf Medikamente angewiesen, die unter das Betäubungsmittelgesetz fallen. Die meisten Patienten werden ambulant behandelt und sind ohne weiteres fähig, Reisen im In- und Ausland zu unternehmen. Manche Patienten scheuen sich allerdings davor, ins Ausland zu reisen, weil sie sich um die Qualität der medizinischen Versorgung am Ferienort sorgen und fürchten, Probleme mit dem Zoll oder der Polizei zu bekommen, wenn sie Betäubungsmittel mit sich führen.

    Grundsätzlich können Patienten Betäubungsmittel, die nach den Bestimmungen der geltenden Betäubungsmittel-Verschreibungsverordnung von einem Arzt verschrieben wurden, in einer der Dauer der Reise angemessenen Menge als persönlichen Reisebedarf im grenzüberschreitenden Verkehr mitführen. Darauf weist die Bundesopiumstelle des Bundesinstituts für Arzneimittel und Medizinprodukte in Bonn vor Beginn der Urlaubszeit erneut hin.

    Bei Reisen bis zu 30 Tagen in Mitgliedstaaten des Schengener Abkommens (zur Zeit Belgien, Dänemark, Deutschland, Estland, Finnland, Frankreich, Griechenland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Niederlande, Norwegen, Österreich, Polen, Portugal, Schweden, Schweiz, Slowakei, Slowenien, Spanien, Tschechien und Ungarn; Stand Mai 2010) sollte die Mitnahme von ärztlich verschriebenen Betäubungsmitteln mit einer vom Arzt ausgefüllten und durch die zuständige oberste Landesgesundheitsbehörde oder eine von ihr beauftragte Stelle beglaubigten Bescheinigung erfolgen (Bescheinigung gem. Artikel 75 des Schengener Durchführungsabkommens). Weiterführende Informationen zum Reisen mit Betäubungsmitteln einschließlich des Formulars sowie die Liste der für die Beglaubigung zuständigen Stellen können unter dem folgenden Link herunter geladen werden:

    Hinweise zur Mitnahme von Betäubungsmitteln

    Um betäubungsmittelhaltige Medikamente auch bei Reisen in andere als die oben genannten Länder mitnehmen zu können, rät die Bundesopiumstelle den Patienten, sich eine mehrsprachige ärztliche Bescheinigung gemäß den Richtlinien für Reisende des INCB (International Narcotics Control Board, Homepage des internationalen Suchtmittelkontrollbüros, Guidelines for Travellers) ausstellen zu lassen, welche Angaben zu Einzel- und Tagesdosierungen, Wirkstoffbezeichnung und Dauer der Reise enthält. Diese Bescheinigung ist ebenfalls durch die zuständige oberste Landesgesundheitsbehörde oder eine von ihr beauftragte Stelle beglaubigen zu lassen und bei der Reise mitzuführen.

    Es bestehen jedoch keine international harmonisierten Bestimmungen für die Mitnahme von Betäubungsmitteln als medizinischer Bedarf der Reisenden. Einige Länder verlangen zusätzlich Importgenehmigungen, schränken die Menge ein oder verbieten die Mitnahme von Betäubungsmitteln sogar generell. Um auf Auslandsreisen Probleme zu vermeiden, empfiehlt die Bundesopiumstelle, sich bereits während der Reisevorbereitung bei der jeweils zuständigen diplomatischen Vertretung des Reiselandes in Deutschland nach den geltenden rechtlichen Bestimmungen zu erkundigen.

    Sofern eine Mitnahme von Betäubungsmitteln in das Reiseland nicht möglich ist, sollte zunächst geklärt werden, ob die benötigten Betäubungsmittel (oder ein äquivalentes Produkt) am Urlaubsziel verfügbar sind und durch einen dort ansässigen Arzt verschrieben werden können.

    Für Substitutionsbehandlungen von opiatabhängigen Patienten werden ebenfalls dem Betäubungsmittelrecht unterstehende Wirkstoffe eingesetzt (insbesondere Methadon, Levomethadon und Buprenorphin). Sofern dies aus ärztlicher Sicht vertretbar und in Übereinstimmung mit den Vorschriften des bereisten Landes ist, kann der Arzt dem Patienten Verschreibungen des Substitutionsmittels über eine für die Dauer der Reise erforderlichen Menge – maximal allerdings für 30 Tage pro Jahr – aushändigen. Derartige Verschreibungen hat der Arzt der zuständigen Landesgesundheitsbehörde unverzüglich anzuzeigen.

    Da jedoch das Mitführen von (bestimmten) Substitutionsmitteln bei der Einreise in einige Länder verboten oder mit besonderen Auflagen versehen ist, sollte sich vor Reiseantritt bei der jeweils zuständigen diplomatischen Vertretung des Reiselandes in Deutschland nach den geltenden rechtlichen Bestimmungen erkundigt werden. Beispielsweise gelten für die Einreise in die Türkei mit Methadon als Substitutionsmittel die Regelungen des INCB (International Narcotics Control Board, Homepage des internationalen Suchtmittelkontrollbüros, Guidelines for Travellers). Ferner ist hierbei darauf zu achten, dass vor Antritt der Reise die Ein- und Ausreisedaten inkl. einer Reisepasskopie an die zuständigen türkischen Behörden übermittelt werden und die Reisedauer in der Regel auf 15 Tage begrenzt ist. Weitere Hinweise hierzu kann das Türkische Generalkonsulat München erteilen (Menzinger Straße 3, 80638 München, Telefon: 089 – 1780310).

    Die Fortführung einer Substitutionsbehandlung durch einen Arzt im Ausland ist ebenfalls nicht in allen Ländern der Welt erlaubt bzw. aufgrund hoher bürokratischer Hürden kaum realisierbar.

    INDRO e.V. (Institut zur Förderung qualitativer Drogenforschung, akzeptierender Drogenarbeit und rationaler Drogenpolitik) bietet Informationen zu weltweiten Reisebestimmungen für Substitutionspatienten an (Indro-Online).

    Auch Ärzte dürfen Betäubungsmittel im Rahmen karitativer Auslandseinsätze (z.B. Ärzte ohne Grenzen) oder im „kleinen Grenzverkehr“ als ärztlichen Praxisbedarf mitführen, wenn sie in angemessenen Mengen und zum Zwecke der ärztlichen Berufsausübung oder ersten Hilfeleistung verwendet werden. Die Rechtsgrundlagen sind aber auch hierfür international nicht oder nur teilweise harmonisiert. Ärzte sollten sich deshalb vor Reiseantritt ebenfalls bei der diplomatischen Vertretung des Bestimmungslandes vergewissern, ob die Betäubungsmittel mitgenommen werden können, oder sich ggf. erforderliche Genehmigungen von der entsprechenden Überwachungsbehörde beschaffen.

    Quelle: Pressemitteilung des Bundesinstituts für Arzneimittel und Medizinprodukte vom 31. Mai 2010

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  • 29Mai

    Da jubeln die europäischen Staaten, wenn die USA und China ihre Einreisebeschränkungen für HIV-positive Menschen aufheben. Organisationen wie die AIDS-Hilfen usw. feiern diese Aufhebung von menschenrechtsverletzenden Regelungen. Und wie sieht es vor der eigenen Tür aus? Darauf macht uns aktuell ein offener Brief des Civil Society Forums aufmerksam, der an 16 europäische Länder gerichtet ist, unter denen auch Deutschland zu finden ist. In Deutschland gibt es immerhin noch drei Bundesländer mit menschenrechtsverachtenden Einreisebestimmung bzw. -beschränkungen für Menschen mit HIV. Hierzu empfehle ich Euch einmal meinen Aritkel vom 20. August 2009 – Freie Einreise in die USA trotz HIV - in dem ich auch auf die Einreiseproblematik für HIV-positive in Deutschland eingegangen bin.

    Da sollten wir erst einmal vor der eigenen Tür kehren, bevor wir den Zeigefinger anderen gegenüber erheben.

    Nachfolgend habe ich dann einmal versucht, den offenen Brief Civil Society Forums ins Deutsche zu übersetzen:

    Offener Brief des Civil Society Forums an die europäischen Staaten – China hebt das Einreiseverbot für Menschen mit HIV auf. Europäische Länder diskriminieren weiter!

    In den letzten Monaten hat es weltweit zunehmende Dynamik gegeben, Einreise- und Aufenthaltsbeschränkungen für Menschen mit HIV abzuschaffen. Die Vereinigten Staaten und China sind zwei der Staaten, die diese Beschränkungen kürzlich aufgehoben haben. Damit haben diese Länder bewiesen, dass sie ihre Verpflichtung zur Beendigung von Diskriminierungen umgesetzt haben und die richtige Antwort auf die HIV-Epidemie gegeben haben. Es gibt aber immer noch 16 europäische Länder, bei denen entsprechende Einreisebeschränkungen in Kraft sind. Bereits im November 2008 forderte das Civil Society Forum die Aufhebung dieser Einreisebeschränkungen. Dies wird mit diesem Brief heute erneut bekräftigt. Wie es auch auf der Wiener Aids-Konferenz Thema sein wird, sollten diese 16 Länder internationale Standards umsetzen, dem Beispiel vieler Länder rund um den Globus folgen und alle Regelungen bezüglich der Einreisebeschränkungen von Menschen mit HIV streichen.

    HIV-spezifische Einreise- und Aufenthaltsbestimmung wurden weltweit Mitte der 80er-Jahre eingeführt, als man über die Epidemie noch sehr wenig wusste, Panik und Unverständnis herrschten und man noch nichts über den HI-Virus und dessen Verbreitung wusste.

    Nachdem die HIV-Epidemie nunmehr 25 Jahre besteht wissen wir, dass HIV nicht durch zufällige Kontakte übertragen werden kann; wir wissen, dass Menschen mit HIV aufgrund der wirksamen Behandlungsmöglichkeiten aktiv am Gesellschaftsleben teilnehmen können. Die Einreise- und Aufenthaltsbeschränkungen haben bewiesen, dass sie keinerlei Auswirkungen auf die Ausbreitung von HIV hatten sondern vielmehr nur die Stigmatisierung und Diskriminierung verstärkten und zu einem falschen Bild der Infektion führten.

    Die HIV-bedingten Einreise-und Aufenthaltsbeschränkungen sind somit diskriminierend und verstoßen gegen die internationalen Menschenrechte.

    Die internationale AIDS Konferenz findet vom 18. bis zum 23. Juli 2010 unter dem Motto "Rechte hier – Rechte jetzt" in Wien statt. Damit sollte den europäischen Staaten die Gelegenheit geben werden, die Einreisebeschränkungen aufzuheben.

    Wir fordern daher alle europäischen und zentralasiatischen Regierungen, bei denen diese menschenrechtsverletzenden und diskriminierenden Regelungen in Kraft sind auf, schnellstmöglich diese Gesetze und Verordnungen aufzuheben und das noch um Vorfeld der internationalen AIDS-Konferenz. Da sich die Augen der Welt im Juli nach Wien richten werden, würde dies Europa zu einem würdigen Gastgeber für ein solch wichtiges Ergeignis auszeichnen.

    Wir fordern daher die Regierungen der folgenden Staaten zur Überarbeitung ihrer Einreise- bzw. Aufenthaltsbeschränkungen auf:

    • Andorra (Verweigerung der Arbeits- und Aufenthaltsgenehmigung bei Menschen mit HIV)
    • Armenien (Abschiebungen sind gesetzlich möglich)
    • Weißrussland (Obligatorische HIV-Tests für Studenten)
    • Zypern (Verweigerung der Aufenthaltsgenehmigung für Arbeitnehmer und Studenten mit HIV)
    • Georgien (Gesundheitsüberprüfungen für Aufenthaltsgenehmigungen – unklare Situation)
    • Deutschland (Bayern, Sachsen und Neubrandenburg – obligartorische HIV-Tests für Migranten und Asylbewerber)
    • Ungarn (HIV wird als Bedrohung der öffentlichen Gesundheit gesehen, Abschiebung möglich) 
    • Israel (HIV-Test für Wanderarbeitnehmer)
    • Kasachstan (HIV-Test bei einem Aufenthalt von länger als 3 Monaten, Abschiebung möglich)
    • Moldavien (HIV-Test bei einem Aufenthalt von länger als 3 Monaten, Abschiebung möglich)
    • Russische Förderation (HIV-Tests für ausländische Arbeitnehmer und Studenten, Abschiebungen in großem Umfang)
    • Slovakische Republik (Keine Aufenthaltsgenehmigung für Menschen mit HIV)
    • Tadschikistan (HIV-Test bei einem Aufenthalt von länger als 3 Monaten, sofortige Abschiebung)
    • Turkmenistan (Visaverweigerung für HIV-Positive Touristen, Studenten, Arbeitnehmer, Abschiebung)
    • Ukraine (HIV-Test bei einem Aufenthalt von länger als 3 Monaten)
    • Usbekistan (HIV-Test bei einem Aufenthalt von länger als 3 Monaten, Abschiebung möglich)

    Den offenen Brief im Original (in englischer Sprache) findet ihr unter dem folgenden Link:

    29. Mai 2010 – Open EU HIV/AIDS Civil Society Forum letter - China is lifting its ban on people with HIV - European countries still discriminate!

    Die Aufforderung des Civil Society Forums vom November 2008 habe ich Euch unter dem folgenden Link im Original (englische Sprache) bereitgestellt (die deutsche Übersetzung wird in Kürze folgen):

    29. Mai 2010 – EU HIV/AIDS Civil Society Forum: Call for a European response to remove HIV specific travel restrictions in Europe by 2010

    Zu dem Thema empfehle ich Euch auch den folgenden Artikel:

    20. August 2009 – Freie Einreise in die USA trotz HIV

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  • 29Mai

    Brussels, 27 May 2010 - In recent months there has been an increasing momentum across the world to end entry and residency restrictions for people living with HIV. The United States and China have been two of the countries which have acted recently to repeal their restrictions. In so doing they have demonstrated their commitment to end discrimination and to support a genuinely evidencebased and effective response to the HIV epidemic. But there are still sixteen countries across the WHO European region where such travel restrictions remain in place. The EU's Civil Society Forum called for an end to HIV-related travel restrictions in November 2008 - and we reiterate that call today. As the International AIDS Conference in Vienna approaches, these sixteen countries should comply with international standards, follow the example set by so many other countries across the globe and end all entry and travel restrictions for people living with HIV.

    HIV-specific entry and residency regulations were adopted in various countries round the world in the mid 1980s at a time when the global response to the epidemic was still too often characterised by ignorance, panic and prejudice rather than by understanding of the nature of the virus and how it is spread.

    After 25 years of the HIV epidemic we know that HIV is not transmitted by casual contact; we know that people with HIV can as a result of effective treatment remain well and be active members of society; that entry and residency restrictions have proved to have no impact in reducing the spread of HIV in a community but instead only reinforce the stigma, discrimination and misconceptions which drive infection.

    HIV-related entry and residency restrictions are therefore discriminatory and violate international HIV and human rights standards and guidance.

    The International AIDS Conference takes place in Vienna from 18 to 23 July 2010 with the theme of "Rights here - right now". This should be the occasion to end all HIV-related entry and residency restrictions across the whole of the WHO European region.

    We therefore call on all European and Central Asian governments where these unjust and discriminatory rules remain in place to repeal these laws and regulations as soon as possible, and in advance of the International AIDS Conference. As the eyes of the world turn to Vienna in July, this will make Europe a worthy host for such an important event.

    We therefore ask the Governments of the following States to revise their restrictions

    • Andorra (denial of work and residence permits for PLWHA)*
    • Armenia (deportations may be possible by law)
    • Belarus (mandatory HIV tests targeting students)
    • Cyprus (denied entry for PLWHA applying for work or study permits)
    • Georgia (health checks for residency permits, unclear situation)
    • Germany (Federal States of Bavaria, Saxony and New Brandenburg: mandatory HIVtests targeting migrants and asylum seekers)
    • Hungary (HIV considered as a disease threatening public health, deportation possible)
    • Israel (HIV-testing required for migrant workers)
    • Kazakhstan (HIV-tests for stays longer than three months, deportations possible)
    • Moldavia (HIV-tests for stays longer than three months, deportations possible)
    • Russian Federation (HIV-tests for foreign employers and students, deportation at large scale)
    • Slovak Republic (no residence permits for people with HIV)
    • Tajikistan (HIV-tests for stays, exceeding 3 months, immediate deportation)
    • Turkmenistan (Visa denied for HIV-positive tourists, students, employees, deportation)
    • Ukraine (HIV-tests for visitors staying longer than 3 months)
    • Uzbekistan (HIV-tests for stays, exceeding 3 months, deportation possible).

    The EU HIV/AIDS Civil Society Forum (CSF) is an informal advisory body established in 2005 by the European Commission to facilitate the participation of NGOs and networks, including those representing People Living with HIV/AIDS, in European policy development and implementation as well as to exchange information.

    Zu dem Thema empfehle ich Euch auch den folgenden Artikel:

    29. Mai 2010 - Schämt euch Europa und Zentralasien - Einreisebeschränkungen für HIV-positive Menschen

    29. Mai 2010 - EU HIV/AIDS Civil Society Forum: Call for a European response to remove HIV specific travel restrictions in Europe by 2010

    20. August 2009 - Freie Einreise in die USA trotz HIV

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  • 29Mai

    In 2010, the International AIDS Conference will take place in Austria/Vienna. The fact that a European country is chosen as the host for this important meeting should be a great honour for us.

    As the EU HIV/AIDS Civil Society Forum representatives, we see this event as a great challenge for a reinforced European commitment in the fight against stigma and the discrimination people with HIV and AIDS in Europe nowadays still face. There are 21 countries in the WHO Europe region that still have discriminating HIV specific entry and residence regulations in place. We want to see these restrictions removed by 2010 and call the EU institutions and the EU member states to work closely together, to demonstrate leadership by translating the key findings and recommendations of the International Task Team on HIV related travel restrictions into action.

    The HIV/AIDS Civil Society Forum has been established by the Commission as an informal working group to facilitate the participation of non-governmental organizations, including those representing people living with HIV/AIDS, in policy development and implementation and in information exchange activities. The Forum includes about 40 organizations from all over Europe representing different fields of activity. The Forum acts as an informal advisory body to the European Think Tank on HIV/AIDS.

    We want to see all HIV specific entry and residence restrictions in Europe be removed by 2010 when the global HIV community will meet in Vienna. This can only happen if the European institutions and Member States act immediately by working closely together with intergovernmental organisations like WHO, UNAIDS and IOM and civil society organisations in Europe.

    Rationale:

    For people living with HIV and Aids, travel can be connected with uncertainties since many countries have enacted discriminating entry and residence regulations. 66 of the 186 countries included in a survey by the German Aids Federation DAH have specific entry regulations for PLWHA in place. In another 22 countries, restrictions cannot be ruled out due to contradictory or imprecise information. 30 (!) countries do not stand back from deporting people living with HIV or asking them to leave the country once they are detected to be HIVpositive. The majority of countries with entry restrictions require mandatory HIV tests. Findings are published at the global database on HIV specific travel restrictions at www.hivtravel.org.

    There are currently 21 countries in the WHO Europe region with HIV specific restrictions in their legislation. These restrictions range from the denial of work and residency applications and study permits due to HIV status, (treat of) deportations, mandatory HIV tests for certain groups and populations, like house maids, construction workers, sex workers and people working in the tourism industry, people arriving from endemic regions and returning citizens. There are European countries that consider HIV as a disease that is threatening public health and that refer to restrictions imposed on people living with HIV and AIDS as good public health standard.

    Entry prohibitions generally affect persons who want to stay in a country for longer than three months. It depends on the duration of the stay whether an HIV test must be presented for approval of the stay, or not. HIV-positive test results generally lead to refusal of entry or to being forced to leave if one is already in the country. Such regulations limit people with HIV in the selection of educational opportunities and places of work. This discrimination cannot be accepted in the face of the change of HIV to a treatable chronic disease, since people with HIV - just like any other citizens today - need to plan their education and pursue a profession.

    People with HIV are at constant risk of losing what they have built: their workplace and income, access to the health care system, their home, their friends and family, and sometimes their life!

    The fact that these restrictions are a still in place in so many European countries is shameful. Europe can do much better. European institutions should give a proof and do whatever possible to convince governments and ministries to remove these restrictions. It is up to us to demonstrate that Europe is a dignified host for the participants of the International AIDS Conference.

    After 25 years experience with HIV we, as representatives from Civil Society Organisations throughout Europe, know that:

    • Restrictions on entry, residence and stay based on HIV don't have a public health justification, since HIV is not very contagious. Transmissions are caused by specific behaviours that are a target for prevention efforts. Safer sex and safer use behaviours should be observed by everyone (independent of nationality, residence and HIV status). Screening at borders sends the wrong message and undermines public health efforts on HIV prevention and care.
    • Restrictions on entry, residence and stay based on HIV infection are discriminatory and fuel negative perceptions of people with HIV as a burden to the health care budget, as virus carriers and as a threat to public health.
    • Restrictions on entry, residence and stay based on HIV are contradictory to the GIPA principles (greater involvement of people living with HIV and AIDS); they deny the great contribution people with HIV make to society.
    • Restrictions on entry, residence and stay based on HIV and forced HIV disclosure drives people away from health care services, it threatens the health of HIV positive individuals, leads to self stigmatisation, imperils self empowerment and increases the vulnerability of people with HIV.
    • Restrictions on entry, residence and stay based on HIV imperil some of the most important public health principles and commitments taken by States to ensure access to treatment and care are in contradiction to political commitments.

    Recalling the Declaration of Commitment and HIV/AIDS (2001) adopted by the special session of the General Assembly of the United Nations in June 2001 "By 2005, develop and begin to implement national, regional and international strategies that facilitate access to HIV/AIDS prevention programmes for migrants and mobile workers, including the provision of information on health and social services."

    Recognizing the Political Declaration on HIV/AIDS (2006) where Governments called for the scaling up of "comprehensive responses to achieve broad multisectoral coverage for prevention, treatment, care and support with full and active participation of people living with HIV, vulnerable groups, most affected communities, civil society and the private sector towards the goal of universal access to comprehensive prevention programmes, treatment care and support by 2010."

    Recalling your commitment as States in Europe to scale up the response to HIV/AIDS in the European Region of WHO to end travel restrictions, as declared in the WHO RegionalCommittee Resolution 9 to develop a supportive social and legal environment for groups at risk, especially sex workers, and for people living with HIV/AIDS and to fight social and legal exclusion, including travel restrictions.

    Taking into account the International Guidelines on HIV and Human Rights (1996/2006), stating that "There is no public health rationale for restricting liberty of movement or choice of residence on the grounds of HIV status. […] Therefore, any restriction on these rights based on suspected or real HIV status alone, including HIV screening of international travellers, are discriminatory and cannot be justified by public health concerns."

    Recognizing the UNAIDS Practical Guidelines for Intensifying HIV Prevention: Towards Universal Access (2007) underlined the importance of including programmes for migrant workers and mobile populations within national HIV responses.

    In light of these commitments and the negative impact of the restrictions we, the EU HIV/AIDS Civil Society Forum, urge the European institutions and Member States to work closely together towards the removal of HIV specific entry and residence restrictions:

    1. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum urges all States in Europe with HIV-specific restrictions on entry, stay and residence, in the form of laws, regulations, and practices, to review and then eliminate them, and ensure that all people living with HIV are no longer excluded, detained or deported on the basis of HIV status.
    2. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum urges all States in Europe to ensure the full protection of the human rights of people living with HIV in the context of mobility, under the international human rights framework.
    3. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum urges all States in Europe to stop exclusionary policies and include all mobile and hard-to-reach populations like migrant workers, undocumented migrants or migrants without health insurance into health care programmes, to ensure universal access to treatment, care and support.
    4. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum urges all States in Europe to stop any expulsion of undocumented persons with serious illnesses, or detention measures before expulsion, as stipulated by the Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs of the European Parliament (20.9.2007, REPORT on the proposal for a directive of the European Parliament and of the Council on common standards and procedures in Member States for returning illegally staying third-country nationals (COM(2005)0391 - C6-0266/2005 - 2005/0167(COD).
    5. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum encourages the European Commission to improve our knowledge about the situation in different States in Europe and to monitor the impact of HIV-specific restrictions on entry, stay and residence in Europe, especially to report on HIV related deportation and access to treatment and care services for mobile populations.
    6. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum encourages the intergovernmental institutions in Europe, especially WHO Europe, IOM, UNAIDS to work closely with European States with HIV specific travel restrictions towards there removal.
    7. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum encourages intergovernmental bodies like WHO Europe and UNAIDS to get in contact with countries in Europe that consider HIV as a disease threatening public health and that promote HIV specific restrictions as good
      public health principles to convince them on the contrary.
    8. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum encourages the European States, as part of UNGASS reporting, on whether they have HIV-specific restrictions on entry, stay and residence or have removed them during the reporting period.
    9. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum encourages the European Commission to support leadership through the development of advocacy tools and a communications strategy; engagement of the broadest possible range of partners; and strategic support to civil society to take up the issue of HIV-specific restrictions on entry, stay and residence, including facilitation of dialogue between government and civil society.
    10. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum encourages the European Commission to support the continued collection of information and evidence through strategic support to civil society efforts to develop and maintain a comprehensive, sustainable and publicly available global database on HIV-specific restrictions on entry, stay and residence with references to available laws, policies and practices, and the commissioning of necessary research on relevant economic, public health and human rights issues related to such restrictions.
    11. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum encourages the European Commission to promote and supports the leadership of communities most affected by HIV specific travel restrictions and encourages further documentation of how such restrictions affect diverse groups of people and to build up and strengthens coalitions through the active engagement of a wide range of partners, including migrant organisations, law and human rights groups, and trade unions.
    12. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum encourages intergovernmental bodies, especially WHO-Europe, UNAIDS and IOM to work closely together with civil society to develop a policy brief on HIV testing among people crossing borders, migrants and mobile populations, to break the WHO guidance on provider initiated HIV testing and counselling (2007) down to the reality migrants face in European States and to initiate a dialogue between civil society, migrant organisations and European States to ensure that minimal standards on HIV testing and counselling are respected.
    13. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum encourages the European Commission to promote and support balanced and non-discriminatory and non-stigmatizing media coverage on HIV positive migrants and people crossing borders. Media in Europe does have a great responsibility to develop a sensitized understanding of the vulnerability of mobile populations. Further research should be supported to measure the counter productive impact on discriminative media coverage on public health.
    14. The EU HIV/AIDS Civil Society Forum encourages the European Commission together with intergovernmental bodies, like WHO Europe, ECDC and UNAIDS to improve our knowledge about costs-effectiveness of access to HIV treatment and care for all (without exclusion of certain groups like mobile populations and undocumented migrants).

    Adopted by the members of the EU Civil Society Forum, 03 November 2008

    Zu dem Thema empfehle ich Euch auch den folgenden Artikel:

    29. Mai 2010 - Schämt euch Europa und Zentralasien - Einreisebeschränkungen für HIV-positive Menschen 

    29. Mai 2010 - Open EU HIV/AIDS Civil Society Forum letter - China is lifting its ban on people with HIV - European countries still discriminate!

    20. August 2009 - Freie Einreise in die USA trotz HIV

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  • 27Mai

    Genf, 20. Mai 2010 – UNAIDS ist tief besorgt über den Schuldspruch von einem Gericht in Malawi gegen Steven Monjeza und Tiwonge Chimbalanga.

    Die beiden Männer wurden im Dezember 2009 von der Polizei festgenommen wegen sogenannter “anstößiger Praktiken zwischen Männern” und “unnatürlicher Straftaten”. Beide Männer wurden danach für fast 5 Monate trotz schlechter Gesundheit festgehalten. Sie wurden jeweils zu 14 Jahren Haft und harter Arbeit verurteilt.

    UNAIDS hält die Kriminalisierung von Menschen aufgrund ihrer sexuellen Orientierung für einen Rückschlag bei den Menschenrechten und für eine Bedrohung im Kampf gegen AIDS.

    Die Kriminalisierung sexuellen Verhaltens treibt homosexuelle Menschen in den Untergrund und behindert die Programme zur HIV-Bekämpfung. Mehr als 80 Länder haben Rechtsvorschriften, die homosexuelle Praktiken verbieten. UNAIDS fordert die Regierungen auf, die Menschenrechte von Schwulen, Lesben und Transgendern durch die Aufhebung dieser Rechtsvorschriften uneingeschränkt zu achten. UNAIDS fordert die Regierungen ebenfalls auf, Gesetze zum Schutze dieser Gruppen gegen Gewalt und Diskriminierung durchzusetzen und entsprechende Kampagnen zu fördern.

    Quelle: Pressemitteilung von UNAIDS vom 20. Mai 2010

    Diese Pressemitteilung in englischer Sprache findet Ihr unter dem folgenden Link:

    27. Mai 2010 – UNAIDS expresses serious concern over ruling in Malawi

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  • 27Mai

    GENEVA, 20 May 2010 – UNAIDS is greatly concerned about the guilty verdict handed down by a magistrate court in Malawi against Steven Monjeza and Tiwonge Chimbalanga.

    The two men were arrested in December 2009 by police officials on charges of engaging in "indecent practices between males" and "unnatural offenses." Both men were subsequently detained for nearly five months, despite several applications for bail and concerns about their health. They were each sentenced to 14 years of imprisonment and hard labour.

    UNAIDS considers the criminalization of individuals based on their sexual orientation as a setback for human rights that threatens public health gains in the AIDS response. Criminalizing sexual behaviour drives people who engage in same-sex relations underground and hampers HIV-related programmes aimed at addressing their needs.

    More than 80 countries have legislation prohibiting same-sex behaviour. UNAIDS urges all governments to ensure full respect for the human rights of men who have sex with men, lesbians and transgendered people through repealing laws that prohibit sexual acts between consenting adults in private; enforcing laws to protect these groups from violence and discrimination; promoting campaigns that address homophobia and transphobia; and ensuring that crucial health needs are met.

    Press Statement from UNAIDS – 20 May 2010

    Diese Pressemitteilung in deutscher Sprache findet Ihr unter dem folgenden Link:

    27. Mai 2010 – UNAIDS äußert ernste Besorgnis über Urteil in Malawi

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